mars 15, 2021

Utleierskolen - del 2 av 3

Her har vi samlet nyttig informasjon slik at du som utleier kan bli kjent med hvordan Hygglo fungerer og dermed tilby enda bedre service til leietakere. Lurer du på hvordan du endrer pris på en leieforespørsel eller hvordan kansellering av leieforhold fungerer? Svar på dette finner du nedenfor!

Utleierskolen - del 2 av 3

Forlenge en leieperiode

Per dags dato har vi dessverre ingen funksjon for å forlenge et pågående leieforhold. For å forlenge, må dermed leietaker sende en ny leieforespørsel for de ekstra dagene. Har dere derimot kommet kommet overens om at leietakeren får beholde tingen en dag eller to ekstra, uten noen ekstra kostnad, så trenger dere ikke å forlenge leieforholdet. Da venter du bare til leietakeren har levert tilbake leietingen før du markerer som tilbakelevert. (I dette tilfellet er det viktig at du har markert tingen som hentet, ellers kommer systemet automatisk avslutte leieforholdet når leieperioden i systemet er over).

Endre pris

Du kan endre pris på en leieforespørsel via appen (for eksempel om dere har kommet fram til en spesialpris). Da går du inn i forespørselen og trykker på prisen. Der vil du da få mulighet til å manuelt endre pris. Dette påvirker ikke pris på andre forespørsler eller på selve annonsen. Pris kan ikke bli endret etter at en forespørsel har blitt betalt, så dette må gjøres før betaling.

Endre dato

Per dags dato kan ikke du som utleier selv endre dato på et leieforhold. For å endre dato må dere derfor enten kansellere leieforholdet for så å legge inn en ny forespørsel eller kontakte vår support så kan vi manuelt endre dato. Dersom dere bestemmer dere for å utsette leieperioden for en betalt forespørsel til et senere tilfelle uten at dette endres i vårt system, vil systemet automatisk avslutte leieforholdet etter at leieperioden i systemet er over. Det er derfor bra om det er rett dato som ligger inne i systemet. Endring av dato kan kun gjøres før en leie er avsluttet.

Hente/tilbakelevere, dager/døgn

Leier på Hygglo regnes i dager og ikke døgn. Dvs. at om man leier en dag, er det forventet at man henter og tilbakeleverer den dagen. Vil du derimot være fleksibel og by på en kveld slik at utlevering skjer tidligere, så er ikke det noe problem da forsikringen gjelder uansett. Samme om du ønsker å la leietakeren beholde leietingen en ekstra dag. Det du gjør i disse tilfeller er å bruke funksjonen for å markere en ting som utlevert og tilbakelevert, da begynner og avsluttes leien basert på dine markeringer. Obs. disse markeringene påvirker ikke leiepris.

Dersom du ikke bruker funksjonen for å markere en ting som utlevert til leietaker, vil systemet automatisk avslutte leieperioden etter at leieperioden i systemet er over, uansett om leietakeren har levert tilbake tingen eller ikke. Derfor kan det være bra å ha som vane å alltid bruke funksjonen når du leverer ut ting til leietakere.

Kansellering/tilbakebetaling

Når en leietaker har betalt begynner kanselleringsvilkårene å gjelde. Om en leietaker avbryter en leie før den har begynt, er det de kanselleringsvilkår du har valgt som avgjør hvor mye leietakeren får tilbakebetalt. Resterende beløp utbetales til deg (minus vår provisjon). Kansellerer leietakeren samme dag som leien begynner/etter at leien har begynt, vil ingen tilbakebetaling skje. Du vil dermed få betalt for leien som om den hadde skjedd.

Må du kansellere en leie har leietakeren alltid rett til full tilbakebetaling. Det er derfor viktig at det er du som utleier som kansellerer, da vil alltid 100% tilbakebetaling sendes til leietakeren.

For å tilbakebetale en leie går du inn i bestillingen du ønsker å avbryte. På hjemmesiden på data og mobil vil du se en stor rød knapp hvor det står “Tilbakebetale leie”. I appen trykker du på hamburgermenyen ved siden av meldingsfeltet for å få opp alternativ for å tilbakebetale utleien.

Obs! Skal du tilbakebetale leietakeren er det viktig at du ikke markerer tingen som tilbakelevert. Gjør du det, avsluttes leien og da vil det ikke lenger være mulig for deg å tilbakebetale leietakeren.

Blokkere dager/feriemodus

I appen under din profil finner du funksjonene “Blokkere dager” og “Slå på feriemodus”.

Blokkere dager
Skal du være bortreist eller av en eller annen grunn ikke har mulighet til å leie ut dine ting i en viss periode, så husk å blokkere disse dagene slik at ingen kan sende leieforespørsler for de blokkerte dagene. Dine annonser vil fortsatt være synlige på vår plattform og man kan fortsatt sende forespørsler for dager som ikke er blokkert.

Slå på feriemodus
Skal du være bortreist slik at du ikke har mobilen tilgjengelig, eller ønsker du å slippe varsler under en avslappende fjelltur? Slå på feriemodus, da vil du ikke motta noen varsler og de som sender forespørsler til deg får vite at du mest sannsynlig ikke kommer til å svare. Treige svar vil ikke påvirke din svartid-statistikk om du har slått på feriemodus.

Steder, unik annonse på hver plass

Når du skaper en annonse har du mulighet til å legge til flere, ulike utleveringsplasser. Alle plassene du oppgir vil da få en “egen” annonse. Når noen gjør et søk der din annonse kommer opp, vil de kun se annonsen for den adressen som er nærmest leietakeren. Når du får en forespørsel vil du kunne se hvilken adresse forespørselen er sendt på, slik at du kan ta stilling til om du ved dette tilfellet kan levere ut tingen på denne adressen eller ikke. Er det slik at du ikke kan levere ut fra denne adressen, skal du informere leietakeren om dette med informasjon om en alternativ adresse som fungerer, slik at leietakeren kan velge om det fortsatt er aktuelt å leie.

Tanken med disse ekstra plassene er ikke markedsføring og bedre synlighet på plattformen (ved at man treffer flere søkere), men at man oppgir adresser hvor man faktisk kan levere ut, for eks. om det er en ting du lett kan ta med til jobb eller lignende.

Hvordan rabattkoder fungerer

På siden https://www.hygglo.no/codes finner du din unike kode som du kan dele med nære og kjære. Denne koden fungerer ved personens første leie på Hygglo. Når noen har brukt din kode og gjort sin første bestilling, vil du få en kickback i form av kreditt på din Hygglo-konto.

Når du gir ut din rabattkode eller om en leietaker sier at hen har en kode som hen ønsker å bruke, så kan det være lurt å informere om hvordan kodene registreres. De må nemlig registreres på samme side som der du fant koden din: https://www.hygglo.no/codes. Koden legges inn i kodefeltet og brukeren trykker på bruk. Da oppdateres leietakerens saldo på hens Hygglo-konto. Når leietakeren så betaler for sin neste leie, betales leien automatisk med det saldo som finnes på kontoen og et eventuelt resterende beløp betales med kort.

NB! Det er viktig å registrere rabattkoder til kontoen før man betaler, rabattkoder kan ikke legges til etter betaling.


Se flere innlegg i vår utleierskole: