Utleierskolen - del 1 av 3

Bilder i annonsen

Vi har sett en klar trend at annonser med 4 eller flere bilder mottar flere leieforespørsler enn annonser med færre bilder. Ved å ha flere bilder i annonser hjelper du leietakeren å danne seg et bra og informativt bilde over leieobjektet. Gode bilder fanger oppmerksomhet og skaper tillit hos den som ønsker å leie.

Det gir ikke samme effekt dersom du kun legger ut offisielle produktbilder fra produsent, leietakere vil helst se akkurat den produkten du leier ut, så vi anbefaler egne bilder i aller høyeste grad.

Verdt å tenkte på når du legger opp bilder til annonsen:

  • Det første bildet bør vise leieobjektet klart og tydelig. Pass derfor på at det ikke er for mye støy i bakgrunnen som tar fokus fra leieobjektet.
  • Last opp bilder i liggende format og rotert rett vei. Stående bilder kan lastes opp, men disse kommer beskjæres.
  • Følger det med ekstra tilbehør? Ta med et bilde som viser alt av tilbehør som følger med ved leie.
  • Har du et bra bilde av leieobjektet i bruk? Sleng med det også!

Annonseteksten

Flere forespørsler sendes på annonser med en informativ og gjennomført annonsetekst. Vi anbefaler derfor å jobbe godt med dine annonsetekster. Lengre, informative beskrivelser bidrar til at potensielle leietakere får direkte svar på om din produkt oppfyller deres behov, du vil motta færre spørsmål fra leietakere samt at Google liker gode beskrivelser, noe som gjør at din annonse får større sjanse for å nås direkte fra Google.

Eksempel på informasjon du kan inkludere:

  • Fakta om produktet, for eksempel modell, merke, årsmodell, spesifikke funksjoner mm.
  • Fakta om ytelse, for eks. hastighet, hestekrefter,  antall hjul, hvor stor den er eller annet som kan være bra å vite.
  • Hva den kan brukes til, forslag på bruksområde, hvordan du bruker den mm.
  • Hva man bør tenke på når man bruker den, finnes det spesifikke ting verdt å tenke på når man bruker ditt leieobjekt.

Vær ærlig og ta med eventuelle feil eller skader. Finnes det brister ved den produkt som du leier ut skal dette være inkludert i annonsebeskrivelsen, slik at leietaker er kjent med dette fra start.

Svartid & responsfrekvens

I dine annonser vil leietakere kunne se din svartid og responsfrekvens. Dette er informasjon som hjelper en potensiell leietaker å velge utleier og jo bedre svartid og responsfrekvens du har, jo større sjanse har du for at leietakeren velger deg å leie fra.

Så hva mener vi egentlig med svartid og responsfrekvens?

Svartid viser hvor raskt du svarer på en forespørsel. Denne beregnes ut fra de siste leieforespørslene, så om du begynner å svare raskere, skal det ikke mange forespørsler til for å forbedre din statistikk.

Responsfrekvens viser hvor mange prosent av de forespørsler du har fått som er besvart. Sørg derfor for å alltid svare på de forespørsler du får. Selv om du ikke har mulighet å leie ut din ting på ønsket tilfelle, så gir et svar leietakeren en bedre opplevelse enn om man ikke får noe svar i det hele tatt. Responsfrekvens regnes også på dine siste forespørsler, så også denne statistikken kan raskt forbedres om du begynner å svare på alle forespørsler som kommer inn.

Serviceminded

Ved å gi god service til dine leietakere maksimerer du sjansen for flere utleieforhold. Har du glade og fornøyde leietakere er det stor sjanse for at de leier av deg igjen neste gang de trenger å leie, samt at det er mer trolig at de også anbefaler deg til andre. God service og fornøyde leietakere resulterer i gode vurderinger som lokker inn nye, potensielle leietakere.

Hva mener vi med god service?

Du svarer på alle leieforespørsler som kommer inn, raskt og hyggelig, også dersom du ikke har mulighet til å leie ut. Det er alltid bedre for leietakeren å få et svar, enn ikke noe svar i det hele tatt. Du er imøtekommende, svarer på de spørsmål som leietakeren har og forsøker å finne løsninger som passer dere begge når det kommer til henting og tilbakelevering av leieobjektet.

Du er klar og tydelig med hva som er inkludert i leien og hva som forventes av leietakeren. Om leietakeren opplever problem med leieobjektet under leien, for eksempel om det ikke fungerer, møter du dette med forståelse og forsøker løse dette sammen med leietakeren så snart som mulig.


Se flere innlegg i vår utleierskole: